Autószerető emberként mindig elgondolkodom, amikor a hírközlések, legyen szó tévéről vagy rádióról, tele van balesetekkel, amik közül nem egyszer történik, hogy a sofőr nem is karambolozik mással, csak neki hajt egy fának, letér az útról, és egyebek.
Ilyenkor mindig kíváncsi vagyok, hogy milyen állapotban is volt az az autó, mert látom a saját ismerőseimen keresztül is, hogy mondjuk egy műszaki vizsgán úgy is át tudnak menni, hogy közben a vak is láthatja, hogy nem felel meg a kritériumoknak. És ennek legfőbb oka talán az, hogy az embereke nem foglalkoznak eleget a járműveikkel. Nagyon vágynak rá, amint elérik a megfelelő kort, mennek jogosítványt csináltatni, de aztán ha hozzájutnak a kocsihoz, mintha nem is érdekelné őket többé, nem foglalkoznak vele. Az olajszintet nem ellenőrzik, a kerekek állapotát nem veszik figyelembe, téli-nyári abroncsok cseréje eszükbe sem jut, és ha kicsit meghúzzák a kocsi szélét, akkor sajnálják a pénzt a javíttatásra, inkább megtanulnak együtt élni ezzel a kis esztétikai hibácskával.
Haverjaim közül többen is jártak már így, volt aki az első héten két helyen húzta meg a kocsi oldalát, mindkettőnél azért, mert épp túl elfoglalt volt azzal, hogy cd-t cseréljen indulás közben, vagy épp a mellette ülőnek beszélt, miközben egyenesen az út menti korlát széle felé tartott, ami szétkarcolta az autó egész jobboldalát.
De említhetném Tibit is, az unokatesómat, aki az autójában majd másfél évig nem csekkolta le egyáltalán, hogy van-e benne megfelelő mennyiségű olaj vagy éppen fagyálló. Mert minek, gondolta. Az autó megy, minek keresni a problémákat. Márpedig a különböző kenőanyagok pótlása nélkülözhetetlen, ha azt akarod, hogy elinduljon az autód, és ne kopjanak el teljesen az alkatrészek. Fagyálló nélkül meg a motor olyan mértékben képes felmelegedni, hogy az könnyen lerobbanáshoz vezethet, ami majd nyilván akkor következik be, amikor a legkevésbé számítunk rá.
Én magam jártam utána neki, hogy hol tudna jó áron kenőanyagokat rendelni, miután elárulta, hogy ő még sosem ellenőrizte ezeket a dolgokat. Elmondtam neki, hogy ha nem ellenőrzi és cseréli, pótolja őket azonnal, könnyen lehet, hogy hengerfejes lesz az autó, lerobban a motor, vagy ki tudja, mennyi minden mehet még tönkre kenőanyagok vagy kenőzsírok nélkül. Szerencsére megfogadta a tanácsom, és az ellenőrzés után ki is derült, hogy bizony nagyon alacsony volt már a motorolaj szint.
Hát én ezért gondolkodom el mindig, amikor látom, hogy az autópályán például lerobbanva áll a korlát mellett egy autó, aki nem ütközés miatt van ott. A hírekben valahogy erről sosem esik szó, pedig azt gondolom, legalább olyan fontos lenne bemondani, hogy az autók karbantartása nélkülözhetetlen a biztonságos vezetéshez, mint azt, hogy mondjuk kössük be magunkat. Ezek hasonló szinten lévő problémák, mindegyik nem betartása ugyanannyira problémás és veszélyes, és persze még értelmetlen is. Olyan értelemben értelmetlen, hogy csak és kizárólag a saját felelősségünk, más nem dönthet helyettünk. És mi a legfurább? – hogy 0 energia befektetéssel jár. Mert mibe kerül leellenőrizni teszem azt, havonta az autó állapotát, és mennyi energiába kerül bekötni magunkat? Na erről is kellene, hogy szóljanak a hírek, azt hiszem. Ha valaha a média közelébe kerülök, én biztos hogy figyelmet fordítok az ilyen apró, elsőre jelentéktelennek tűnő témákra is, mert az ember, az egyszerű átlagember, nem csak a politika, a gazdaság kérdéseinek függvényében éli életét, hanem a saját, egyszerű kis problémáiéban is. És ahhoz hozzátartozik, hogy a szájába kell rágni a triviális dolgokat is.